Tuesday, September 15, 2009

Eh, dah nak raya dah :)

Sekejapnya masa berlalu... lagi 3 hari dah nak raya. Kuih London almond ku pun tak siap2 lagi buat. Sekarang nie pun dah takder mood nak kerja, walhalnyer kerja makin menimbun. Tngklah mood raya, siap boleh buat entry blog masa kerja :)

Pada aku saat yang paling aku suka masa raya ialah pada pagi hari raya. Rasa Best sangat mcm sukar nak di katakan. Mungkin sebab dah lama berpuasa, dan tiba-tiba hari tu bangun saja tidur dah boleh makan. Lepas tu makan pulak benda yang sedap-sedap pulak tu. Memang hari biasa jarang macam tu. Awal pagi ader ketupat, lemang, rendang, kuih-muih dan macam-macam lagi lah. Lepas tu biasanyer pagi raya semua orang dah mandi, so takder lah pemandangan dan bau-bau yang tidak menyenangkan. Kan kalau hari biasa tu, ader ahli-ahli keluarga yang tak mandi lah, tak gosok gigilah datang breakfast dulu. Kadang2 aku pun buat jugak benda tu :). Tapi pada hari raya nie, semua orang mandi, lepas tu pakai baju baru, cantik-cantik, wangi-wangi, lawa-lawa. Tambah lagi tu, rumah pulak mesti di hias cantik, bersih, kemas. Langsir baru ker, carpet baru ker, cat baru ker...selalunyer mak aku mesti at least ader 1 benda baru time raya. Dan di sebabkan itu semua orang tersangatlah ceria nya pada hari tu, dan menambahkan lagi suasana meriah raya. Ehm tak sabarnya!!! Memang betul tuhan dah janji kepada umatnya, salah satu kegembiraan berpuasa adalah ketika hari raya.

Tahun nie family abang dan kakak sepupu aku akan beraya kat kampung. Aku memang tiap2 tahun beraya kampung, itu lah untungnyer kawin dengan orang yang berlainan bengsa :). Mesti gamat rumah mak aku. Aku suka tahun nie sebab ader cuti 1 hari sebelum raya, jadi husband pun akan ader buat persiapan untuk raya. 1 hari sebelum raya memang sibuk, tapi mesti meriah!! Ehm tak sabarnya nak raya :)

Tapi gembira pun tak boleh nak over2, kena beringat jugak. Minta tuhan jauhkan dari perkara-perkara yang buruk. Amin!!!, pastu makan pun kena jaga2... kena banyak minum air masak... sebab takut perut tak tahan. Nak pergi beraya tu pandu kereta hati2.

Oklah SELAMAT HARI RAYA pada semua yang baca blog aku nie!! Maaf Zahir & Batin kalau ada salah dan silap.

1 comment:

razmalai said...

azizan.. selamat hariraya 'aidilfitri to you too! mzb, hope not too late this wishing from me. Have a good time with those close to you.. from razmalai.