Friday, October 30, 2015

Pegaga - Petua Awet Muda

Kalau nak cakap pasal masalah jerawat kat muka aku nie, memanglah tak sudah2. Aku pun macam dah jelak bila orang tanya dan bagi suggestion. Sebabnya dah macam-macam cara aku sudah cuba, tapi hasilnya sama jer. Sekarang nie dah hampir 6 bulan aku mengunakan skincare product Clinique untuk anti-blemish solution. Aku pakai satu set cleansing foam, cleansing gel, cleasing soap, toner, moisturizer, clearing gel dan mask specifically for acne skin. Duit aku habis tapi masalah jerawat aku yang tak habis. So sebab kan sayang, aku pakai juga, sebab tak tau produk apa nak pakai dah. Tapi untuk aku clearing gel dari clinique tu memang tak sesuai langsung untuk kulit aku. Jerawat aku makin bertambah dengannya, so aku tak pakai yang itu saja sekarang nie.

Kali ni aku nak cuba cara tradiosional saja. Hari tu pergi lawat restaurant adik aku kat Taiping, so sembang-sembang dengan tukang masak dia. Muka dia dan anak dia bersih tulus dan mulus. Clear skin, aku pun sembang2 dengan dia tentang masalah aku. Malu pun ada, kakak tu kerja tukang masak, hari-hari bertarung dengan asap tapi muka maintain jer. Aku ni yang kerja dalam aircond, tak ada panas, muka tak payah ceritalah. Kakak tu gunakan produk Thailand jer, takder jual kat sini.. tapi dia suruh aku amalkan buat masker telur ayam + lemon. Perahkan lemon dengan putih telur ayam dan sapu kat muka. Aku pun sedang amalkan sekarang nie. Masa nak apply tu macam air saja, takde bau telur. Tapi bila dah kering, muka jadi tegang dan berbau telur ayam di muka nie. hehehe..rasa best saja.. aku baru amalkan dari minggu lepas. So kena amalkan selalu baru boleh tengok hasilnya.

Lagi satu petua yang di kongsikan oleh seorang kakak di surau tempat aku bekerja. Aku selalu sembang2 dengan kakak tu. Pada tekaan aku, kakak tu baya-baya aku juga, tapi dia bahasakan diri dia akak.. so aku hormat lah kat dia. Satu hari tu dia tanya pasal jerawat kat muka aku nie. Masa sembang-sembang tu, aku baru tau umur kakak tu dah 50 tahun, dan dah ada anak dara umur 28 tahun pun. Kakak tu memang nampak muda, dan dia tak pakai makeup apa pun. Tak macam aku, lepas sembahyang, jenuh tepek bedak nak tutup jerawat nie. Kalau tak hodoh sungguh muka aku sampai aku pun tak lalu nak tengok. Kata kakak tu rahsia awet muda dia, dia minum jus pegaga. Aku bersemangat nak cuba. Lepas tu aku saja google dalam internet pasal pegaga, ada lagi satu cerita, makcik tu umur dah 70 tahun tapi muka dia nampak berseri-seri dan cantik mengamalkan jus pegaga dari muda. Lagi lah aku bersemangat. Pagi selasa baru nie, sebelum masuk ofis sempat aku singgah pasar cari pegaga. Fikir punya fikir, pegaga ni pahit lalu ke aku nak minum dia aja? So aku ada idea, aku beli epal hijau dan blend sama. Rasa Ok lah... Aku ni taknak lah selfish sorang2 jer awet muda.. aku buat dua gelas satu kasi encik suami dan satu untuk aku. Selain dari awet muda banyak khasiat pegaga nie. InsyaAllah harap aku dan suami mendapat manfaat darinya.
Dapat pun cari pegaga
Ni lah rupa jus pegaga + epal hijau.

No comments: