Sunday, October 18, 2015

Singapore Trip 2012 - Day1

Kebelakangan ini, aku asyik view blog mengenai percutian ke Gold Coast. Bila visit2 blog tu rasa best plak tengok orang bercerita pasal percutian mereka. Sebenarnya banyak juga tempat yang aku dah pergi melancong tapi tak berkesempatan nak tulis di blog. Tiba-tiba datang semangat nak bercerita pasal percutian aku yang lepas-lepas. Iyelah nanti bila dah tua-tua, erm...tak payah tua, tunggu 10 years from now, bila tengok balik blog pasal percutian tu mesti mengimbau kembali kenangan lama. Dan pergi berjalan ni pastinya kenangan manis.
Percutian yang aku nak cerita kali ini ialah percutian ke Singapore. Aku, suami dan Little Luffy bercuti selama 4 hari 3 mlm (2-5 October 2012). Masa ni Luffy berumur 4 tahun, jadi takde masalah kalau nak bercuti bila-bila masa. Kalau sekarang, kenalah tunggu cuti sekolah. Kami naik AirAsia je, tambang murah :). Perjalanan mengambil masa 1 jam 15 minit. Kami bertolak dari Penang Airport dan sampai di Changi Airport pada pukul 11 pagi.
Baru sampai di Changi Airport, Luffy tak boelh berenggang dengan baby penguin tu.

Time untuk check in di hotel adalah jam 2.00 petang, so masih banyak masa kami ronda2 kat Changi Airport and took our lunch there. Aku tak ingat apa nama kedai yang kami masuk, tapi kami makan nasi ayam kat sana. Style2 macam Chicken rice shop. Time aku pergi ni SGD conversion SGD$1 = RM2.75, itu pun dah rasa mahal. Kalau sekarang lagi lah.. Oh terlupa, ini merupakan kali kedua aku berkunjung ke Negara Singa nie, pertama kali masa 2004, ada training kat sini. Duduk kat swissotel selama 2 minggu, tapi pergi sorang2 so takder lah best rasanya. Berjalan pun sorang-sorang, apa yang best nya??
So lepas selesai makan, kami ambil LRT untuk ke hotel. Percutian kali ni, kami stay kat Berjaya Hotel Singapore. Since my husband ada Berjaya membership, so dapatlah discount untuk stay kat sini. Kalau tak salah kami bayar dlm RM600 untuk 4 hari 3 mlm. So really2 cheap. Hotel tu terletak di 83 Duxton Road, Singapore 089540 dan walking distance to Tanjung Pagar MRT station.
Station LRT kat Changi Airport
Dah sampai hotel, English theme hotel

Lepas check-in dan rehat-rehat sekejap, kami pun ready for our exploration. Kalau ikut ittinery, aku sepatutnya lawat Singapore Zoo. Kami mengambil LRT dan bas untuk ke Singapore Zoo. Perjalanan mengambil masa yang agak lama ~40 minutes dgn bas, dan kekerapan yang kurang menyebabkan kami sampai lewat di Singapore Zoo. Kami keluar dari hotel jam 3 petang dan sampai di Singapore Zoo jam 5 petang. Di sebabkan Zoo tutup pukul 6, kami mengambil keputusan untuk tidak masuk ke Zoo tetapi tunggu untuk Night Safari yang di buka jam 7 malam. Rasa frustrated juga sebab banyak dengar review yang Zoo Singapore memang among the Best Zoo in the world. Apa nak buat tak ada rezeki. Mungkin lain kali ye:) Kami makan sekejap sebelum menunggu masa untuk ke Night Safari yang cuma bersebelahan dengan Singapore Zoo.
Ambil gambar depan Zoo pun boleh lah
Tunggu Fire Show sebelum dapat masuk. The fire show was superb!!
In overall Singapore Night Safari was so-so only. Aku naik tram dan kami di bawa melihat kediaman binatang2 tu. Binatang2 buas ada di sangkar mereka, tetapi binatang2 liar yang tak ganas sangat ada bebas. Ada lampu dan haiwan2 tu sedang makan. Ehm.. pendapat aku, Melaka Safari is WAY better. Dah pergi, dah rasa so next time orang ajak tak mau dah.. hahaha . So aku stop dulu, so akan sambung cerita in the next entry