Thursday, February 23, 2017

Ayam Tempra

Entry kali nie nak cerita pasal masakan aku 'Ayam Tempra'. Masakan nie berasal dari nyonya Melaka, dan memandangkan mak mertua aku dari keturunan tu jadi memang selalu dia masak ayam kalau kami balik melaka. Jadi aku nak kongsi resepinya.. tapi resepi nie aku tukar sedikit mengikut citarasa aku
Bahan2
2 biji bawang besar di potong dadu
2 ulas bawang putih di ketuk
1/2 inci halia
300 gm ayam di potong dadu
2 biji cili merah di potong
1 sudu perahan limau kasturi
3 sudu kicap cair
1 sudu kicap pekat
3 sudu air
1 biji tomato
Garam, gula secukup rasa
Cara2
1) Goreng bawang besar, bawang putih dan halia sampai ada bau keluar.
2) Masukkan ayam dan masak selama 10 minit dengan api perlahan. Kacau sekali sekala supaya ayam masak keseluruhannya.
3) Masukkan perahan limau kasturi, kicap cair dan kicap pekat.
4) Masukkan  cili merah dan tomato. (Dalam gambar ni aku masukkan cili hijau juga sebab cili merah dah habis)
5) Kacau sebentar, kemudian masukkan garam dan gula secukup rasa.


Tara, dah siap dah ayam tempra versi aku :)